TVÅ NYA YAMARIN CROSS-MODELLER INFÖR SÄSONGEN 2013

Konekesko lanserar två nya båtmodeller i programmet Yamarin Cross inför säsongen 2013. De nya modellerna består av en rymlig dubbelpulpetmodell, 49 Bow Rider, och en efterlängtad kabinbåt, 60 Cabin.

Yamarin Cross 49 Bow Rider är särskilt lämplig som universalbåt för människor med sommarstuga. Den nya modellen har stora innerutrymmen, en rejäl främre sittbrunn och den största bakre sittbrunnen i storleksklassen. Därigenom har även passagerarna på akterbänken gott om fotutrymme. I standardutrustningen ingår bl.a. dynor, badstege och dörr mellan pulpeterna. Båten är godkänd för 6 personer.

Längd: 4,86 m, bredd 1,96 m, vikt ca 490 kg, rekommenderad motoreffekt 40–60 hk.

Yamarin Cross 60 Cabin är den första och efterlängtade kabinbåten i programmet Cross. Den passar utmärkt som förbindelsebåt och för fritidsfiske. Även Cross 60 Cabin har överlägsna utrymmen i sin storleksklass: Via den rymliga fören är det lätt att lasta båten och röra sig. Passagen till kabinen underlättas av en taklucka som öppnas uppåt och breda dörrar. I kabinen finns en bred mittgång som gör det lätt att röra sig även när medpassagerare sitter på sätena.  Rejält tilltagna rutor ger god sikt i alla riktningar. Båten är även försedd med en mycket stor bakre sittbrunn som har två portar som öppnas utåt. Det finns öppna förvaringsutrymmen på båda sidorna och gott om utrymme för fiskeutrustning på de bakre räckena. Vid motorbrunnens kanter finns förvaringsplats för fendrar. Båten är godkänd för 6 personer.

Längd: 6,05 m, bredd 2,32 m, vikt ca 960 kg, rekommenderad motoreffekt 70–150 hk.

Båtarna Yamarin Cross tillverkas av 5083–aluminium som är mer korrosionståligt och 30 procent starkare än det 5754–aluminiummaterial som i allmänhet används i fritidsbåtar.

Skrovkonstruktionen hos båtarna Yamarin Cross är av helt ny typ. Skrovkonstruktionen ger möjligheter till köregenskaper som tidigare endast förväntades hos glasfiberbåtar. Innerutrymmena är också större än i aluminiumbåtar i samma storleksklass. Tack vare den nya konstruktionen har skrovljudet kunnat minimeras.